STACY SIRK – kreativ og nysgerrig ud over alle grænser
En detailspecialist, indkøber og stylist. Med dybe livsstilsrødder og årtiers international erfaring er Stacy kendt for sin usædvanlige kreativitet, ekspertise med fundne objekter og evne til at omsætte progressive ideer til mindeværdige udtryk. Hun rådgiver for globale brands om butikskoncepter og visuel merchandising. Her deler Stacy sin baggrund og giver os et indblik i et nyt projekt, moderne ferieindretningsideer, der fejrer de små ting.
“De fleste mennesker ser genstande og tænker over deres funktion; Jeg ser med det samme muligheder og tænker over deres potentiale. Sådan har det været siden jeg var lille!”
Jeg har været i detailhandlen, siden før jeg afsluttede en handelsuddannelse på University of San Francisco, hvor jeg styrede butiksafdelinger aftener og weekender. Denne oplevelse hjalp mig med at finde job som indkøber, da jeg flyttede til London, først med Batus Retail, hvor jeg købte til mange af de bedste amerikanske og canadiske stormagasiner, som virksomheden repræsenterede, og senere i Macy's Buying Office. Jeg flyttede derefter til Asien for Macy's for at lede afdelingen for kvinders tilbehør. En anden flytning tilbage til Europa førte til at arbejde med specialforhandlere i USA og Japan. Dette var et godt grundlag for min karriere inden for detailhandel, 14 år på tværs af tre kontinenter og et stort udvalg af kategorier. For 20 år siden tog jeg en stor beslutning om ikke længere at være ansat. Jeg spekulerede på, om jeg kunne arbejde hjemmefra, projekt til projekt, før det blev sådan en mainstream-ting? Det var en god beslutning og er det stadig.
Siden da har jeg nydt en næsten konstant strøm af arbejde med kun et par korte pauser, brugt til familie, til rejser, for at lære noget nyt og nogle gange bare for at tage tid til at læse en voksende stak bøger! Indtil videre er der altid mere arbejde og tilbud, end jeg har tid eller lyst til. Reglen er enkel: tag kun interessant arbejde med søde mennesker. Arbejdet kommer gennem et stort netværk af kolleger, der er opbygget over tid. Nogle gange er det en ny butik eller et nyt mærke i stor skala med lange leveringstider. Nogle gange er det et barselsvikariat i en eller to sæsoner. Det varierer, og det nyder jeg virkelig.
Meget af arbejdet bringer mig rundt om i verden, især at købe gamle materialer og fundne genstande til brug i interiøret i butikker eller boutiquehoteller. For at finde de rigtige materialer vi har brug for, kan det betyde at besøge gamle fabrikker i Østeuropa, håndværkere i Vietnam eller træarbejdere i Skotland – herkomsten og historierne bag disse varer er generelt ufortalte, men jeg kender dem, og de er fascinerende. At gemme gamle ting, der ville være endt på lossepladsen er en fantastisk følelse - teak tagrender, gamle drivhuse, et balsal-gulv, porcelænsskår (ødelagte fade fra fabrikker) kan alt sammen finde nye formål.
Jeg elsker gammeldags køb og produktudvikling – at arbejde direkte med producenter og finde den bedste måde at lave eller forbedre et produkt på, ved at kombinere flere designelementer for at skabe noget nyt. At være i stand til at se muligheder kræver fantasi, men fantasi skal dæmpes med de praktiske muligheder hos mennesker, råmaterialer, tilgængelige værktøjer/maskiner og omkostninger.
Jeg har haft min base udenfor USA, i Asien, Storbritannien og Europa i 40 år, men har hyppige rejser tilbage og længere ophold. Det giver mig mulighed for at se trends udvikle sig. En række ture og møder hvert år er med art directors og modeeksperter. Kreative mennesker er en unik race, og jeg er glad for at kende så mange på tværs af alle kontinenter.
At arbejde internationalt giver mig mulighed for at møde dygtige kolleger, som er blevet mine venner. Nogle fabrikker, jeg besøgte i Asien i mine 20'ere, drives nu af børnebørnene, og det ejerskab og involvering i flere generationer skaber noget særligt. Et rigt, kulturelt lag i hvert land er baseret på lokale produkter og produktion. Folk der laver ting. Det er her du finder en dyb rod af familietraditioner, unikke festligheder, lokale varer og exceptionelle håndværksfærdigheder. Kniplinger, fliser, lysarmaturer, silkevæve, keramik, knapper og spande - listen er uendelig, men det er den bedste del af mit arbejde, at tilbringe tid med en lang række forskellige designere med livserfaring såvel som unge designere der lige er begyndt. Alle disse ting understøtter den visuelle side af arbejdet.
En rød tråd mellem arbejde og min egen interesse er at lave ting. Jeg syr, men ikke godt. Jeg maler, men ikke med nogen kompetence. Jeg har altid elsket at upcycle ting. Og jeg har næsten altid en go’ idé eller produkt, der bobler væk i baggrunden. I øjeblikket er mit fritidsprojekt at skabe indhold og stylingbilleder til en ny bog. Jeg har ikke et forlag endnu, men jeg er glad for at dele et lille, eksklusivt kig her, for Jeanne d'Arc Living.
Jeg elsker julesæsonen. For os i detailhandlen kan det være en kaotisk tid, men det er altid en glæde derhjemme. Jeg kan godt lide at skabe små vignetter, bruge stumper af materialer, kombinere gammelt og nyt, skabe hukommelsestriggere fra fortiden. Jeg samler på små skatte, ting jeg godt kan lide, og ting jeg ikke kan holde ud at smide ud - mine arbejdstasker har altid stumper af gamle papirvarer, ødelagte ornamenter, bulede æggebægre. Der er noget virkelig tilfredsstillende ved at håndtere gamle ting, vaske en kasse med gammelt glaspynt, reparere gamle tekstiler eller pudse lidt metal og få det til at skinne igen.
Et spotlys på kransedesign